FAQ (Často kladené otázky)


Problémy s registrací, aktivací a přihlášením
1. Nemohu se přihlásit na stránky
O: V první řadě si prosím zkontroluj adresu stránek - že se připojuješ na Matroš tvé školy (VŠFS, MUP, VŠO, UJAK, VŠH, MENDELU, ZCU, BIVS), aktuálně jsi na stránce : "". Následně doporučujeme následovat hlášky, co ti systém píše. Jsou označené červenou barvou hned u prostoru pro přihlašování. Mohou být tři:
  • "špatné heslo" - používáš své osobní heslo? Rozlišuješ velikost písmen? Případně využij možnost "Zapomenuté heslo" (jen pokud jsi aktivován). Může se stát, že ses nikdy neregistroval, ale systém píše špatné heslo, to je v případech, kdy v minulosti již někdo s tvojí adresou byl registrován. I v těchto případech si nech poslat nové heslo a posléze zmeň údaje v Můj profil (vpravo nahoře) na svoje.
  • "účet není aktivován" - viz Nejsem aktivován
  • "na Matroši není žádný takový uživatel" - ujisti se, že vyplňuješ správné registrační údaje (na správné stránce, viz výše).
2. Jsem aktivován a nevím jaké je moje osobní heslo / Zapomenuté heslo
O: Klikni na odkaz "Zapomenuté heslo" u přihlašování a následuj instrukce.
3. Tajné heslo nefunguje (pro přihlášení)
O: Tajné heslo slouží k registraci (viz První přihlášení), až poté dostaneš v aktivačním emailu tvé přihlašovací údaje (email, osobní heslo), pomocí kterých se po aktivaci přihlásíš.
4. Chci se přihlásit, ale píše to: Tvůj email je registrován, ale není aktivován.
O: Problém je v tom, že nedošlo k tvé aktivaci. Ta obyčejně probíhá kliknutím na odkaz v aktivačním emailu, který byl námi odeslán na tvoji adresu po tvé registraci. Podívej se na rady níže, které se týkají nedoručení aktivačního emailu.
5. Odkaz v aktivačním emailu nefunguje
O: Je možné, že už došlo k aktivaci. Zkus se přihlásit, aby ses ujistil/la, že tvůj účet opravdu ještě nebyl aktivován. Pouze pokud ti při přihlášení systém píše "účet není aktivován" nám napiš na admin@matros.cz z tvé registrační adresy (pokud nemáš možnost, čti níže "Nemám možnost napsat z registrační (školní) adresy..."), následně tě zaktivujeme ručně (může trval delší dobu než se dostaneme k tvému emailu).
6. Nepřišel mi aktivační email / Nejsem aktivován
O: Pokud situace trvá déle než pár minut (max půl hodiny), tak je někde problém. Zkus se podívat do složky s nevyžádanou poštou, občas tam naše emaily skončí. Samozřejmostí je zkontrolovat především schránku, ke které si uvedl/la adresu a ne jen adresu, na kterou si necháváš přesměrovat email (např. zkontrolovat školní email). Občas se také stává, že tvoje schránka je plná, a tak je třeba uvolnit místo (smazat nějaké emaily) a nechat si email poslat znovu. Pokud i to nepomůže, tak nám napiš (admin@matros.cz) a my tě zaktivujeme ručně (může trvat delší dobu v řádu dní).
7. Odkaz v aktivačním emailu není klikatelný.
O: Zkopíruj celý odkaz a ručně ho vlož do adresy v prohlížeči.
8. Nefunguje mi trvalé přihlášení
O: Po zaškrtnutí "trvalého přihlášení" by si tě systém měl na tom stejném počítači pamatovat do stisknutí tlačítka "Odhlásit se". V určitých případech se může stát, že se tak neděje, v tom případě klikni na tento odkaz a trvale se přihlaš znovu (už by to mělo fungovat).
9. Nefunguje mi přihlášení (píše mi to "Z bezpečnostních důvodů ti...")
O: Tento problém je způsobený tím, že se na stránky hlasí dvě rozdílné IP adresy na jeden účet, jinými slovy že se je uživatel přihlášený na stránkách a chce se tam přihlásit znovu, ale s jinou IP adresou. To systém filtruje, jelikož je např. zakázané někomu půjčovat své přihlašovací údaje. Za určitých podmínek je možné tuto situaci vyřešíš tím, že počkáš cca 10 min. Jinou možností je kliknout na tento odkaz, který tvé připojení vyresetuje (pozor, pokud máš nastavené trvalé přihlášení, tak to bude také vyresetováno). V některých případech se takto chovají firemní sítě, v tomto případě nám napiš a my zvážíme nastavení výjimky pro tvůj účet.
10. Nemám možnost napsat z registrační (školní) adresy, ale Matroš to po mně vyžaduje
O: Pokud nemůžeš napsat z tvé registrační adresy, což je pro nás důležitý důkaz, že je emailová adresa tvoje, existují i jiné možnosti. Např. můžeš nám poslat screenshot po přihlášení do školního informačního systému (příklady: MUP, VŠO). Nebo nám můžeš poslat vyfocenou nebo naskenovanou šklolní kartičku, kde bude tvé identifikační číslo (které bývá součastí tvé adresy) nebo cokoliv jiného tě napadne, že nám dokáže, že jsi studentem školy a email ti patří.

Ostatní problémy
1. Nemůže někdo zjistit, že jsem referenci nebo materiál vložil já?
O: Tvé aktivity na Matroši jsou anonymní, pokud to nemáš nastavené jinak (že chceš být vidět, viz níž). O to víc, když máš nastavenou přezdívku (tedy nejde vidět tvé UČO nebo kontakt). Pokud chceš, v nastavení je možnost zobrazovat svoji aktuální přezdívku pro tvé příspěvky. Vše se nastavuje v nabídce "Můj profil".
2. Nemůžu stáhnout materiál, jsem přesměrován (nic se neděje)
O: V počáteční fázi Matroše zavádíme tzv. povinnou referenci. Nový uživatel musí nejprve některého učitele zhodnotit, než může začít stahovat materiály. Věříme, že není problém věnovat poprvé pár minut pro ostatní, než začnu čerpat zase já jejich pomoc.
3. Nemůžu otevřít stažený materiál
O: Především zkontroluj, jak soubor vypadá, pokud nemá ikonku spustitelného souboru (např. u wordu, takovéto modré W), tak je možné, že je špatná koncovka. Mohou nastat dvě možnosti: nemáš nainstalovaný potřebný software, abys soubor mohl spustit (např. koncovka "docx" značí, že se jedná o soubor MS Office 2007 nebo .zip (.rar) viz níže) a nebo je možné, že je soubor špatně na Matroši uložený - v tom případě nás prosím kontaktuj a my se na to podíváme.
4. Co je to screenshot? / Jak vyfotím obrazovku?
O: Screenshot je snímek obrazovky. Na každém počítači máš možnost si vyfotit, co aktuálně vidíš před sebou. Návod jak na to např. zde jinak stačí napsat do Googlu "Jak udělat screenshot?".
5. Co to je přínos? Jak funguje hodnocení uživatele?
O: Přínos se vypočítává tak, že se body získané za tebou nahrané věci vydělí počtem stažených materiálů. Více v sekci Hodnocení uživatele.
6. Jak mám smazat nebo upravit materiál, inzerát, referenci?
O: Existuje nová sekci "Moje příspěvky", v té buď změnu provedeš okamžitě nebo o ní zažádáš a bude co nejdříve Administrátory vyřízena.
7. Co to znamená, že je soubor zazipován (.zip, případně .rar)?
O: Takový soubor má speciální formát (přípona .zip), který mu umožňuje, aby měl menší velikost a mohl obsahovat více souborů. Uvnitř něho mohou být dokumenty, fotky apod. Novější Windows (XP, Vista) umějí tyto soubory rozbalit, ale pro praktičtější použití doporučujeme WinRAR. Tento program umí také pracovat se soubory s příponou .rar, které mají obdobnou funkci, ale Windows s nimi pracovat neumí.
8. Nedostávám emaily z Matroše.
O: Pokud máš v "Můj profil" nastaveno posílání novinek na NE, emaily nedostaneš. Zmeň si to na ANO. Pokud to na ANO už máš a stále máš tento problém, zkus zkontrolovat složku se spamem(nevyžádanou poštou). Nemůžeme garantovat, že tam naše emaily neskončí. Možným řešením je přidat si adresu admin@matros.cz (případně celou doménu matros.cz) do bezpečných odesílatelů.

Pokud zde není odpověď na tvůj problém, postupuj podle instrukcí v kontaktech.